تطبیق وضعیت تزئینات داخلی با قرارداد ها و کارشناس رسمی دادگستری معماری داخلی و تزئینات

شرکت‌های مختلفی در حوزه دکوراسیون و تزئینات داخلی فعالیت می‌کنند. از آن جا که معمولا هزینه‌های طراحی داخلی بسیار زیاد است معمولا بین کارفرما و پیمانکار قراردادی منعقد می‌شود. این قرارداد‌ها بر اساس خواسته مشتری و قیمتی که فروشنده پیشنهاد و نهایتا توافق می‌کنند منعقد می‌شود. گاها ممکن است انعقاد قرارداد در خصوص طراحی داخلی یک مجتمع تجاری، اداری و یا مسکونی باشد و یا یک واحد کوچکتر. بنابراین اهمیت زیادی در انعقاد قرارداد‌ها وجود دارد.

کارشناس رسمی دادگستری معماری داخلی و تزئینات به بررسی این قراداد‌ها و اختلافاتی که بین کارفرما و پیمانکار و یا مجری طرح ایجاد می‌شود می‌پردازد. این اختلافات معمول حول هزینه‌ها، کیفیت و اجرا بروز می‌کنند که به ترتیب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

عدم پایبندی شرکت‌ها به تعهدات اجرائی و یا عدم پرداخت توسط کارفرما به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. گاها ممکن است کارفرما مدعی شود که دکوراسیونی که برای او اجرا شده است مطابق توافقات انجام شده نیست. این مورد را حتی در اجرای طرح‌های کوچک در منازل و خانه‌ها هم می‌بینیم و افراد معتقدند که کابینت، کفپوش، دیوار پوش و غیره مانند آن چیزی نیست که با فروشنده توافق کرده‌اند. خصوصا این مشکل در ویترین‌ها و کابینت‌ها رخ می‌دهد. ممکن است کابینت به شکل نامنظمی خود را نشان دهد و یا به سرعت دچار تغییر رنگ شود. در این موراد کارشناس دادگستری معماری داخلی و تزئینات به تطبیق کیفیت جنس با مفاد قرارداد و یا فاکتور خرید می‌پردازد.

اگر جنس طرح ایجاد شده از چوب باشد احتمالا دشواری‌های بیشتری در خصوص ارزیابی به وجود می‌آید چرا که روکش‌ها، رنگ‌ها و حتی خود جنس و کیفیت چوب و برش‌های آن احتمالا مورد اختلاف خواهند بود به دقت باید ارزیابی شوند. برای مثال در مورد کفپوش‌ها مقاومت، درجه سایش، ضد آب بودن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. و یا در موراد تجاری و اداری به دلیل فعالیت‌ها و رفت و آمد بیشتری که صورت می‌گیرد معمولا عنوان می‌شود که دکوراسیون مناسب با آن مکان طراحی شود و مقاومت کالا اهمیت اساسی خواهد داشت.

اما ممکن است اختلاف بر سر سبک و طراحی دکوراسیون باشد. در حال حاضر سبک‌های مختلف طراحی در بازار وجود دارند. سبک‌های کلاسیک و سنتی، سبک‌های مدرن، فانتزی، بچگانه، سبک‌های اداری و غیره. اظهار نظر در خصوص انواع سبک‌ها و کیفیت سبک و تطبیق با قرارداد منعقد شده نیز بر عهده کارشناس رسمی معماری داخلی خواهد بود.

و یا بسیاری از کفپوش‌ها و دیوار پوش‌ها به دلیل لایه عایقی که ایجاد می‌کنند برای صرفه جویی در انرژی هم مورد استفاده هستند اما در صورتی که کیفیت مناسب نداشته باشند نه تنها صرفه جویی صورت نمی‌گیرد بلکه مصرف انرژی را بیش از پیش خواهد کرد. و یا سقف‌های کاذبی که برای کاهش سرو صدا معمولا در ادارات و آپارتمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال لمینت‌ها در حال حاضر بین هر متر 100 تا 500 هزار تومان در بازار فروش می‌روند. معمولا هدف از لمینت علاوه بر زیبائی که دارد بهبود نگهداری دمای اتاق است که در صورت عدم کیفیت چنین کارآیی را نخواهد داشت. از سوی دیگر اجرای نادرست آن و کیفیت نامناسب آن سبب خارج شدن آن‌ها، متورم شدن و موراد این چنینی خواهد شد.

بنابراین استفاده از دکوراسیون داخلی با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد که کیفیت و هزینه مهم‌ترین متغیر‌ها در این اهداف به شمار می‌روند و از آن جا که هزینه بسیار زیادی هم صرف این تزئینات می‌شود در آپارتمان‌ها و یا مجتمع‌های تجاری می‌توان از کارشناس تزئینات به عنوان مشاور در خصوص ارزیابی کیفیت و جنس دکوراسیون استفاده کرد و یا اگر اختلافی در خصوص قیمت و کیفیت به وجود بیاید کارشناس مذکور در خصوص آن نظرات خود را ارائه خواهد داد.