کارشناس رسمی دادگستری معماری داخلی و تزئینات و برآورد قیمت تزئینات داخلی ساختمان اعم از کاغذ دیواری و پارکت

امروزه تقریبا به دلایل مختلف همه ادارات و بیشتر منازل و ساختمان‌ها از تطئینات داخلی استفاده می‌کنند. معمولا از دیوارپوش‌های چوبی و یا کاغذ دیواری‌ها و یا انواع پارکت و کفپوش و یا سقف‌های کاذب برای زیبائی بیشتر و گاها حتی برای کارایی بهتر استفاده می‌کنند. معمولا تزئینات داخلی با هزینه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد گاها این هزینه‌ها بسیار قابل توجه هستند. از همین رو بسیاری از افراد بر سر قیمت کف پوش‌ها و دیوار پوش‌ها و غیره به اختلاف می‌خورند و این اختلاف اغلب هم پس از اجرا صورت می‌گیرد هر چند ممکن قیمت بالای بعضی از فروشگاه‌ها نیز باعث شکایت از آن‌ها به دلیل گرانفروشی شود. در هر صورت مرجع معتبر برای تعیین قیمت واقعی تزئینات داخلی کارشناس رسمی دادگستری معماری داخلی و تزئینات است. در یادداشت پیش رو ابتدا به انواع تزئینات را بررسی و سپس به قیمت‌های مختلف آن و روش تعیین قیمت توسط کارشناس دادگستری معماری داخلی و تزئینات خواهیم پرداخت.

کفپوش‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار‌های تزئینی در منازل هستند. تنوع جالب و کم سابقه کفپوش‌ها باعث استقبال بیش از حد مردم شده است. انواع کفپوش‌های سه بعدی، اپوکسی، پی وی سی یا پلاستیکی، سرامیک، موزائیک، موکت، سنگ، پارکت و لمینت را می‌توان بهترین و پر مشتری ترین کفپوش‌های بازار دانست. کارشناس رسمی معماری داخلی و تزئینات جهت بررسی و ارزیابی قیمت ابتدا نوع این کفپوش‌ها را مشخص می‌کند چرا که معمولا بازه قیمتی مشخصی دارند. سپس کارشناس به بررسی برند‌های مختلف می‌پردازد. برای مثال پارکت لمینت‌ها که بیشترین استفاده در کفپوش‌ها دارند را بررسی می‌کنیم. این پارکت بیش از ده‌ها برند داخلی و خارجی دارد. ویتالیتی، وینئو، وی پارکت، یونیت، ایمپریال و آرتا بهترین برند‌های خارجی و داخلی پارکت لمینت هستند. اگر پارکت مورد استفاده در منازل و ادارات برند مشخصی داشته باشد کارشناس کار دشواری برای تعیین قیمت نخواهد داشت چرا که شرکت‌های مذکور قیمت مشخصی و تصویب شده‌ای در نظر گرفته اند و اختلاف این قیمت ناشی از سوء استفاده در بازار خواهد بود.

اما اگر پارکت‌ها برند مشخصی نداشته باشند راه دیگری برای کارشناس در نظر گرفته شده است. مقایسه و بررسی ویژگی‌های پارکت. اصولا یک پارکت خوب باید این ویژگی‌ها را داشته باشد: مقاومت در برابر آب، جذابیت ظاهری، زیبائی و قابلیت نگهداری راحت و نهایتا دوام و کارآیی.

در حال حاضر قیمت پارکت لمینت‌ها در بازار بسیار زیاد است. پارکت‌های آمریکایی، بلژیکی، ترکیه‌ای و ایتالیایی گران‌ترین‌های موجود در بازاراند. کارشناس معماری داخلی و تزئینات بر اساس مقاومت سایش که با AC نشان داده می‌شود قیمت پارکت‌ها را مشخص می‌کند.

کالای بعدی دیوار پوش‌ها هستند. دیوار پوش‌ها نیز انواع مختلفی دارند. دیوار پوش می‌تواند انواع رنگ‌ها، کاغذ دیواری، پارچه، چرم و سنگ و سرامیک و غیره باشند. بنابراین برای تعیین قیمت متریال مورد استفاده در هر یک از دیوار پوش‌ها ابتدا مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت. برای نمونه با کاغذ دیواری می‌پردازیم که اختلافات بیشتری را ایجاد می‌کند.

کاغذ دیواری‌ها را می‌توان بر اساس سازنده به ایرانی و خارجی، بر اساس جنس به پلاستیکی و غیر پلاستیکی، و یا بر اساس طرح‌های مختلفی دسته بندی کرد. مهم‌ترین عواملی که کارشناس رسمی معماری داخلی و تزئینات در تعیین قیمت کاغذ دواری مورد توجه قرار خواهد داد؛ جنس متریال، گرماژ، عایق بودن و نهایتا تولید کننده و یا صاحب برند خواهد بود.

دکوراتیو ایرانی، آرت دکو کره جنوبی، بلو آلمانی، روما چینی، دیور تایلندی و نپولیس ایتالیایی بهترین برند‌های داخلی کاغد دیواری داخلی و خارجی هستند. همانطور که اشاره کردیم نوع ساخت، تکنولوژی ساخت، جنس متریال و مورادی که در بالا اشاره کردیم در ارزیابی کارشناس تاثیر گذار خواهند بود.

در کنار این موارد به تزئینات داخلی بیشتری می‌توان اشاره کرد. انواع کمد‌ها، ویترین‌ها، کابینت‌ها، موکت‌ها و سقف پوش‌ها و غیره که در یادداشت‌های دیگر هم بسیاری از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. معمولا اختلافات به دلایل متعددی پدید می‌آید. گاها ممکن است اختلاف ناشی از عدم تطبیق در قرارداد‌ها و یا جنس متریال و موراد این چنینی هم باشد که به آن در همین سایت به نفصیل پرداخته شده است. در صورت بروز مشکل در خصوص جنس، قیمت و یا بروز خسارت می‌توانید به کارشناس رسمی دادگستری معماری داخلی و تزئینات مراجعه نمائید. متخصصان ما با سال‌ها سابقه در خصوص حل اختلافات این حوزه و همچنین تحصیلات تخصصی معماری داخلی راهنمای خوبی جهت مشاوره و حل اختلاف خواهند بود.