اظهار نظر کارشناس رسمی دادگستری معماری داخلی و تزئینات در خصوص انواع طراحی و تزئین و وضعیت بنا

سبک‌های مختلف طراحی و دکوراسیون داخلی و همچنین انواع و اقسام متریال مورد استفاده در طراحی‌ها همواره مورد توجه افراد مختلف برای دکور منازل، ادارات و ساختمان‌های تجاری بوده است. بدین معنا که معمولا سبک‌های مختلف با توجه به سلیقه افراد، نوع محل و محدودیت‌های هزینه‌های انتخاب می‌شوند.

در بین این موراد در خصوص هزینه‌ها و قیمت طراحی در یادداشت‌های پیشین مطالبی را عنوان کردیم و در این یادداشت به ضرورت ارزیابی سبک‌های مختلف برای حل اختلافات و اظهار نظر در خصوص دکوراسیون داخلی توسط کارشناس رسمی دادگستری معماری داخلی و تزئینات می‌پردازیم.

چرا سبک‌های مختلف اهمیت دارند؟ در کار کارشناس معماری داخلی و تزئینات سبک‌ها از آن جهت که مولفه‌های خاص خود را دارند اهمیت پیدا می‌کند. سبک‌های سنتی ایرانی، غربی، شرقی، مدرن، صنعتی و یا سبک‌های باستانی همگی دارای مولفه هستند و گاها متریال مورد استفاده در آن‌ها نیز خاص است و از لحاظ طراحی و برش‌ها نیز با یکدیگر متفاوت اند. به همین دلیل برای تعیین ارزش دکوراسیون داخلی و یا تطبیق آن با قرارداد‌های منعقد شده اظهار نظر در خصوص اجرای درست سبک‌های مختلف اهمیت زیادی خواهند داشت. در ادامه چند طرح معروف و پر طرفدار را معرفی خواهیم کرد.

مهم‌ترین و پر فروش ترین سبک‌های طراحی در حال حاضر سبک‌های مدرن هستند. دکوراسیون مدرن معمولا چند ویژگی بارز دارند. اولا کاملا ساده هستند، دوما بسیار براق و صاف به نظر می‌رسند و در اجرای آن‌ها معمولا از چوب و شیشه و انواع کاغذ دیواری‌های با طرح‌های ساده استفاده می‌شود.

معمولا طرح‌های مدرن در بسیاری از منازل، ادارات و خصوصا در ساختمان‌ها و مغازه‌های تجاری مورد استفاده است. از سبک‌های مدرن می‌توان به مینیمال هم اشاره کرد که بسیار ساده تر طراحی می‌شوند. در موراد مختلفی ممکن است سبک طراحی مدرن انتخاب شده باشد اما نسبتی با سبک‌ها اجرا شده نداشته باشد و یا حتی سبک اجرا شده مناسبتی با بنا نداشته باشد به همین دلیل اهمیت دارد که کارشناس دادگستری معماری داخلی و تزئینات به ارزیابی بپردازد.

سبک‌های تلفیقی و یا پست مدرن از دیگر سبک‌‌های معماری هستند که در سال‌های اخیر طرفداران خود را پیدا کرده‌اند. معمولا این سبک‌ها از روند خاصی پیروی نمی‌کنند و کاملا آشفته به نظر می‌رسند. اما همه سبک‌های پست مدرن چنین نیستند و تلفیق سنت و مدرنیته در این نمونه‌ها کاملا مشخص است و از سوی دیگر متریال مورد استفاده در آن‌ها نیز غالبا تفاوت‌های خود را با سایر سبک‌ها نشان می‌دهند. از این سبک معمولا در منازل استفاده شده و گاها هم در دکوراسیون مغازه‌ها دیده می‌شود.

دکوراسیون‌های صنعتی از جالبترین‌ دکوراسیون‌هاست که معمولا در کافه‌ها و بعضی از منازل و مغازه‌ها مورد استفاده هستند. سبک‌های صنعتی نوعی سبک سنتی – صنعتی هستند که تنها نماد‌های ابتدایی صنعتی شدن در آن وجود دارد و متریال‌ها کماکان مواد غالب در بازار هستند.

سبک‌های سنتی ایرانی و غربی و شرقی هم طرفداران خاص خود را دارد معمولا این سبک‌ها هزینه‌های بسیار زیادی هم دارد و از آنجا که به هنر قدیم گره خورده است مولفه‌های خاص خود را دارند. برای مثال در طرح‌‌های سنتی ایرانی معمولا تنوع رنگ‌ها به شکلی است که تداعی کننده نوعی رنگ لنگ است و بسیار متفاوت با رنگ‌های مشابه در طراحی مدرن است و یا در طرح‌های سنتی غربی معمولا از چوب‌های قهوه‌ای تیره استفاده می‌شود.

به جز موضوع ارزیابی سبک‌های معماری و دکوراسیون تطبیق هر طرح با بنا نیز اهمیت دارد. این موضوع از دو جنیه بررسی می‌شود. برای مثال استفاده از بسیاری از طرح‌های رایج در اماکن عمومی و اداری ممنوع است و از سوی دیگر طرح‌های مختلف باید با توجه به بنا ساخته شوند. گاها بسیاری از سبک‌ها با قدمت ساختمان‌ها در تعارض هستند. برای مثال می‌توان به سقف پوش‌ها اشاره کرد. در منازل قدیمی سقف پوش‌ها اگر مناسب نباشند بلافاصله دچار ریزش سقف خواهند شد. و از سوی دیگر کارشناس رسمی معماری داخلی و تزئینات توصیه می‌کند که هر طرح با توجه به میزان رفت و آمد‌ها اجرا شوند. برای مثال استفاده از کفپوش‌ها در ادارات و اماکن تجاری بدون در نظر گرفتن حجم تردد روزانه امکان پذیر نخواهد بود و هزینه‌های زیادی را بر دوش مالکان می‌گذارد.

بنابراین در انتخاب سبک‌های معماری به مورد نیاز خود، جنس متریال‌ها، رنگ‌ها و نوع طراحی و نصب باید دقت خاصی نمود. کارشناس رسمی دادگستری معماری داخلی و تزئینات آماده ارزیابی صحت اجرای انواع طرح‌های معماری بر اساس اصول هر طرح و تطبیق آن با قرارداد و وضعیت بنا است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.